Ladies night en mannendingen

23 september 2019 - Doha, Qatar

In een land waar het islamitische geloof zo een grote rol speelt kan men wel verwachten dat de man/vrouw verdeling net wat anders is dan in het koude/vrijgevochten/liberale Nederland. Voor mij persoonlijk heeft het niet zo heel veel impact op mijn leven en biedt het wel wat voordelen en kansen!

Bijvoorbeeld het werk waar ik mee begonnen ben, het is een foto print service. Voor vrouwen. Door vrouwen. Het werk is nou niet bepaald met een vliegende start begonnen maar langzaamaan beginnen mensen te weten dat het bestaat en krijg ik meer vragen en zelf al een enkele boeking! Dit werk zou in Nederland overbodig zijn om zo veel redenen maar vooral omdat de vrouwen hier niet willen dat mannen hun foto’s zien. Er zijn wel foto's van deze vrouwen, ook zonder hoofddoek, ze zijn alleen niet bedoeld voor mannenogen. Afgelopen week had ik contact met mijn eerste ‘echte’ klant, ze wil ongeveer 500 foto’s laten uitprinten (waarom ook niet?) en wil absoluut niet dat een man ze ziet. Dat is dus precies waarom Danielle mij heeft aangenomen en ik ben ook erg benieuwd naar deze afspraak, deze mevrouw, haar huis en stiekem ook haar foto’s. Er zijn meer plekken die alleen voor vrouwen zijn, in de studio waar ik dans zijn heel veel lessen ook Ladies only. Aangezien er zelf in Nederland in ballet of moderne lessen sowieso weinig mannen staan merk je het verschil niet echt. Wel fascinerend als de Vertical fitness les begint (een soort paaldansen maar dan niet sexy en wel erg zwaar en vermoeiend, vandaar de fitness), vrouwen lopen hier volledig gesluierd naar binnen om zich in de studio te ontdoen van de sluiers en in een kort broekje en sport BH aan een paal te gaan hangen. Waarom ook niet? Of bijvoorbeeld de kapper! Ik heb er maar eens een opgezocht en toen ik boekte kreeg ik de vriendelijke herinnering dat mannen niet welkom zijn in de studio. Eigenlijk wel logisch gezien de moeite die de vrouwen hier doen om hun haren te bedekken maar ik keek er toch even van op.

(mijn collega's)

Het allerleukste aan vrouw zijn hier is wel de Ladies night in een van de vele bars in hotels (met het gevaar nu als een alcoholist over te komen, ik kan prima zonder drank hoor)! Elke avond zijn er meerdere plekken in de stad waar het ladies night is, dit is niet bepaald een nieuw fenomeen want elke horeca ganger weet dat je liever een bar binnen stapt waar overwegend vrouwen zijn dan een bar waar overwegend mannen zijn. Maar hier nemen ze het wel erg serieus, op sommige plekken krijg je als vrouw een flinke korting op je rekening maar op andere plekken krijg je zelfs 2 of 3 gratis drankjes. Het enige wat je daar voor hoeft te doen is je een beetje netjes aankleden en een vrouw zijn. Natuurlijk heb ik al gebruik gemaakt van deze gelegenheid en ben ik samen met mijn favoriete nieuwe vriendin naar zo’n avond gegaan. Op maandag (voelt als dinsdag want de werkweek begint op zondag) konden we 3 gratis drankjes drinken in de bar van een sjiek hotel. W hotel heet het, ik had er nog nooit van gehoord maar hier is het helemaal hip. Amanda, mijn favoriete nieuwe vriendin,  is een Deens Dans meisje die ik heb leren kennen in de dansstudio. Ze is net zo oud als ik, net zo lang in Doha als ik, heeft dezelfde hobby’s en interesses, kortom; een goede match! Samen gingen we naar de ladies night, ik had gehoord dat we hier 3 gratis drankjes kregen ‘sips’ dus ik dacht dat dat wel kleine drankjes zouden zijn of in ieder geval cocktails met amper alcohol erin maar we konden zowaar van een redelijk goed gevulde drankjes kaart en we kregen geen halve drankjes maar hele. Gratis. En ook nog een bakje nootjes! Waar je mij al blij mee krijgt… Nadat we onze drankjes ophadden en gezellig hadden gekletst was het half 12 en gingen we gewoon weer naar huis, geen cent betaald. En belangrijker nog; geen seconde lastig gevallen door de (irritante) mannen die natuurlijk op al die vrouwen af komen! Een gezellige avond die we nog wel eens gaan herhalen op een andere locatie J

Om even wat inzicht te geven in het feit dat ik zo mega vrolijk word van een paar drankjes… In Qatar kan je nergens alcohol drinken, behalve in hotels. Je kan ook geen alcohol kopen in de supermarkt of de gall&gall. Er bestaat een soort pasje voor expats waarmee ze in een speciale winkel 1 keer in de paar maanden wat drank kunnen inslaan geloof ik maar ik heb dat niet. Het is wel wennen om uit eten te gaan zonder daar een biertje of een wijntje bij te kunnen bestellen maar het doet mijn lijf wel goed. Dialo en ik gaan ongeveer 1 keer in de week ergens heen om een drankje te doen, niet voor de drank per se maar meer voor het gevoel dat je een avondje uit bent. Dronken wordt je toch niet voordat je blut bent want het goedkoopste drankje op de kaart is 50QR, zo’n 12,5 euro. Deze avondjes uit zijn meestal nogal deftig, in dikke hotel’s met fascinerende gasten dus is altijd leuk! Laatst waren we in het st Regis, ik denk een van de duurste hotels in Doha. De plek waar iedereen de deur voor je openhoudt, je Sir en Madam noemt en waar de rijke arabieren uithangen. We wilden eigenlijk naar het dakterras maar die was niet open dus we gingen naar The club. Het zag er uit als een ouderwetse cabaret zaal. Veel rood fluweel, ronde tafeltjes met flessen champagne, een soort lichtshow en een dj dunne sigaretten rokende met botox volgespoten vrouwen en loerende sigaar rokende mannen. Er werd gevraagd of we een tafeltje wilden of aan de bar wilden zitten dus we zijn lekker aan de bar gaan zitten (aan een tafel moet je een fles champagne/wijn bestellen en dan zijn we arm) en hebben daar een lekker biertje gedronken. Prijs per stuk; 13 euro, waarom ook niet? Na een tijdje kwam er zelf een band de DJ vervangen en werd er luidkeels Arabisch gezongen en gedanst.

e6c0a5d9-3284-41ed-9534-555cc482e148543eda32-4ada-4855-9c4e-d7713cd60eba8ee12e5c-2839-49f7-a46a-dfa22ef30b17

Er zijn hier ook mannen dingen, daar kan ik een stuk minder over zeggen aangezien ik geen man ben maar een van de dingen die me mateloos fascineert is de liefde voor simpele getallen. Ik zal het uitleggen.

Als je een SIM kaart koopt, en dus een nieuw telefoonnummer, heb je de keuze om een gratis nummer te doen of er voor te betalen. Dat wil zeggen, betalen alleen voor welke cijfers je telefoonnummer zijn. Je kan van 100QR tot 1000QR (of misschien wel meer) betalen, waar de mooiste/makkelijkste nummers het duurst zijn. Vroeger toen je nog op de huistelefoon van je ouders de nummers van je vrienden moest intoetsen was dit reuze handig, maar nu heeft iedereen een smartphone en ken je geen enkel nummer uit je hoofd. Maarja het is hier helemaal een dingetje, dus ik doe mee. Toen ik mijn eigen telefoonnummer mocht uitkiezen (gratis) heb ik 50677702 gekozen, best simpel. Het nummer van de werktelefoon is minstens net zo makkelijk, ik geloof wel dat we daar een paar tientjes voor hebben betaald. Het is ergens wel handig dat dit bestaat, als iemand je belt met een nummer zoals 55556666 dan weet je zeker dat dit een enorm belangrijk/rijk persoon is dus neem je je telefoon onmiddellijk op.

Hetzelfde fenomeen heb je met de nummerplaten van auto’s. De normale nummerplaten bestaan uit 6 cijfers. Huurauto’s of taxi’s hebben soort willekeurige cijfers op hun plaat staan. Mensen met een beetje veel geld hebben een gave verzameling nummers op hun plaat staan zoals 884479. Als je écht écht écht wil opvallen dan heb je een kortere nummerplaat. Mijn favoriet tot nu toe: 5678 (als dansjuf natuurlijk ideaal), maar er zijn ook platen met maar 3 cijfers zoals 666. In de spookverhalen kosten deze platen zo'n 5 miljoen geld. Iemand vertelde me dat als je teveel verkeersboete’s of een te erge overtreding hebt dat dan niet je rijbewijs maar je auto (inclusief nummerplaat) wordt afgenomen en ergens in de woestijn gezet. Mensen schijnen er tonnen voor over te hebben, en het lijkt vooral goed van pas te komen in het versieren van meisjes. “hee meisje, die witte range rover is van mij” werkt hier niet zo goed aangezien er miljoenen witte rangerovers zijn. “hee meisje, die dikke wagen met nummerplaat 444 is van mij” werkt blijkbaar stukken beter. Waarom ook niet?

226ec460-6f5a-430a-aece-f81a9f79756a

Ondertussen trotseer ik ook al 2 weken het verkeer hier in mijn Kia Rio. Tussen alle rechts-inhalende, ongeduldig-toeterende, geen-richting-aangevende, mobiel-in-de-hand-hebbende, snelheids--overtredende, jeep/range rover- rijdende andere weggebruikers rij ik dan met m’n goede gedrag. Keurig richting aangevend, niet toeterend, zonder telefoon in mijn handen. Rechts inhalen doe ik wel, simpelweg omdat dat vaak veiliger lijkt te zijn dan keurig een baan op te schuiven. Vrijwel alle wegen hier in de stad hebben 3 tot 5 banen en omdat de Qatari wanhopig slecht is in rotondes zijn ze een tijdje geleden begonnen om alle rotondes te vervangen voor kruispunten met stoplichten waar je soms wel 7 minuten staat te wachten. Omdat de meeste mensen ook schijt hebben aan stoplichten hebben ze bij vrijwel alle stoplichten een flitser gezet voor snelheid en door rood rijden. Dit lijkt aardig te werken, ook omdat de boete vrij hoog is geloof ik. Ik dacht eerst dat ik het wel spannend zou vinden om hier rond te rijden maar het valt me alles mee! Zolang je er van uit gaat dat je niemand om je heen kan vertrouwen en mega goed in al je spiegels blijft kijken kan je hier prima rond rijden. Wel zo prettig want mijn werk is ongeveer 25 minuten verderop en de meeste plaatsen waar we heen gaan voor de lol of voor eten ongeveer 15 (afhankelijk van de stoplichten).

Nou wil ik niet als een klagende Hollander overkomen maar dan toch maar weer even over het weer. Het is hier nog steeds best heet. Ik geloof dat vanaf nu de temperatuur in de nacht 29 graden is en overdag 39 maar het is wel erg vochtig dus nog niet zo prettig om buiten te zijn. Dat is allemaal geen enkel probleem maar ik merk dat als ik toch een tijdje buiten ben, of buiten gelopen heb, dat ik zweet als een otter. Dat is op zich ook geen probleem, behalve dat ik heel vaak moet wassen en dat ik het idee heb dat de zweetlucht nu al niet meer uit sommige shirts gaat… Iemand een tip? Hoe je minder stinkend kan zweten, of hoe je het uit je shirts krijgt?

AJU!

da96bba5-aa47-402a-b5dc-a1d474a1e9b455785b01-b0d2-4a62-8fd9-5a1f5e0b3bc57117de6c-2409-41ab-95e5-4eb53d2f43d0d642bdcc-6e1d-4af6-95c6-91d7a5e7dbb077f4f5c1-19c3-48aa-bcf2-e5d7345eefb139bfbb4f-4d18-4879-b7e9-442dbb5b628f033fe37e-38dc-4d9c-b44e-cc85eb8e0c2a

e2cdfc12-b6be-4db5-97e2-55d78369ded3

(Voor de oplettende kijker naar deze laatste foto; wees niet bang, ik ben niet aan de botox begonnen.. mijn nieuwe telefoon vind dat mijn gezicht een facelift nodig heeft dus dat doet hij zelf, in het echt zie ik er gewoon nog normaal uit hoor)

b630e62c-491e-4a2a-888e-61c7ad4d2770

(Gewoon zo dus, mét moedervlek op mn kop en wallen.... ;)    )

1. Evelien:
    23 september 2019
    wat weer leuk om dit verhaal van je te lezen. Lijkt zo n andere wereld. maar zoals jij het verteld ook wel oke. In ieder geval heel wat ervaringen rijker
  2. Ankie:
    23 september 2019
    Hoi Maartje leuk om je verhalen te lezen. Ik weet niet of er daar witte azijn bestaat maar een scheutje bij het wassen toevoegen neemt de zweetlucht weg. Nog een fijne tijd gewenst. Groetjes Ankie Kamer
  3. Mariet:
    29 september 2019
    Hé Maartje,

Vandaag van je moeder je blogadres gekregen en nu al je verhalen gelezen; súperleuk om je op deze manier een beetje te kunnen volgen.
    Even een reactie op jouw verhalen rond werk, huidskleur, afkomst etc.: het is té simpel om te zeggen dat het in Europa net zo werkt als in Qatar en ik vind wat je beschrijft van Qatar volkomen absurd. Ik wil niet ontkennen dat er discriminatie speelt, maar mijn direct leidinggevende is een Surinaamse (juist ja, een zwarte vrouw) en ik neem zomaar aan dat ze een stuk meer verdient dan ik doe.